26 March 2015

Sepandai-pandai Tupai Melompat, Akhirnya Jatuh ke Tanah Jua

Assalamualaikum...

Hai uolssss apa khabar? Sihat? Hehe lama betul tak update blog ni...tak tau nak update apa, boleh gituuuu...

Dalam hidup kita di kelilingi oleh pelbagai jenis ragam manusia...yang terlampau baik, sederhana baik, baik depan mengata belakang, suka menipu putar belit sana sini, dan macam-macam lagi la...

Kadangkala terfikir juga orang menipu ni apa perasaan dia masa menipu tu eh haha...aku kalau berhadapan dengan orang yang suka menipu ni selalunya senyum je la...dalam hati cakap "sampai bila nak menipu lama-lama kantoi juga"...bak kata pepatah sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua...belit belit belit akhirnya terbelit leher sendiri...

Lucu juga bila kita kita dah tau dia menipu...tapi dia tak tau yang kita dah tau....kalau dah sampai tahap tu memang aku tak boleh nak tahan, dia menipu je aku terus tersengeh masa tu juga sebab tengah tahan nak gelak haha...tengok keadaan la ada sesetengah tu aku biarkan je, kadangkala ada juga potong tukar tajuk lain, dan kalau jenis tak reti bahasa aku terus cakap "haaaa tak habis-habis menipu"...hahahaha :D

Aku dan kawan-kawan pernah berhadapan dengan seorang makhluk ni...dia ingat dia bijak menipu, tapi akhirnya kantoi bodoh gitu je...kantoi dalam terang tak perlu nak suluh lagi...hebat permainannya tipu semua orang, putar belit sana sini...kami syak dia menipu sebab ceritanya tak pernah konsisten...tapi biar je la malas nak layan lantak la kan...

Tapi tu la kan nak ulang lagi sekali, sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua...takde sape gali, takde sape cari bukti...akhirnya kantoi dengan kebodohan sendiri sebabnya orang menipu ni dia tak ingat apa yang dia tipu...maksudnya dengan si A dia cakap apa, dengan si B dia cakap apa...kami senyum aje dan cakap "hummm dah agak dahhhhhh hahaha"....tapi perasaan hormat tu dah makin hilang...

Ceritanya malas nak cerita sebab penat panjang sangat penipuannya...lagipun malas nak ulang nanti macam datang satu aura tak elok plak dalam diri ni...

Pengajarannya JANGAN MENIPU, HIDUP KENA JUJUR....sampai bila nak menipu, Allah kan ada tak takut ke...dan jangan ingat orang tak tau sebab ada sesetengah orang dia boleh tangkap pasal penipuan melalui cara bercakap....kita yang berhadapan dengan orang penipu jangan sesekali gopoh nak ajak dia gaduh, rileks je and be cool okey...kalau rajin sambil tu selidik la sikit-sikit kan :)

Dan lagi tak semua penipuan kita boleh biarkan macam yang aku cerita kat atas ni...kalau penipuan tu melibatkan pengkhianatan, fitnah, songlap duit, membahayakan pihak-pihak tertentu, dan seumpamanya...haaa yang ni mereka yang sepatutnya kena la bertindak takut masalah jadi lebih serius...


Kredit gambar: Google

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails