16 September 2014

Manjakan Diri

Assalamualaikum...

Manjakan diri????? Okey jangan salah faham bukannya nak menggalakkan korang jadi manja menangis meraung berguling guling ye hehe...

Setiap manusia perlu ada masa untuk diri sendiri dalam meredakan tekanan dan juga mengumpulkan kembali tenaga baru...orang kata ambik mood kan haaaa itu la dia....dan setiap orang ada caranya yang tersendiri dalam melegakan tekanan...ye la kadangkala apabila terlalu penat dan sibuk dengan kerja, kita tak boleh berterusan mengadap kerja tu....kena berehat untuk sementara...

Macam aku lebih suka pulun buat sesuatu kerja sampai siap....baru aku berhenti rehat sementara sebelum sambung kerja lain...kita bukannya robot, kita ni manusia perlu dibelai dan dimanja...kalau terlampau mengadap kerja sehingga takde masa rehat...lama lama nanti boleh jadi lemau okey....dengan kata lain hilang produktiviti...

Bagi aku la kan...aku lebih suka lepak dengan kawan-kawan dan juga suami....lepak makan minum bergelak ketawa....kadangkala keluar window shopping....tapi biasanya kalau niat window shopping tu berakhir dengan betul betul shopping haha...



Ada masa free je memang kami suami isteri akan keluar dating...lepak berdua dan bercerita apa sahaja berkaitan diri dan pengalaman...bercerita tentang impian...tentang masalah yang dihadapi...tentang apa yang dibuat sehari hari....suami adalah penyokong tegar aku...yup kami saling support each other...dia ada masalah dia cerita, aku ada masalah aku cerita....pendek kata tiada rahsia antara kami....borak dengan suami dapat meredakan tekanan dan menghilangkan kepenatan...

Selain tu kalau ada masalah aku lebih suka muhasabah diri dan menginsafi diri...waktu ni aku lebih selesa bersendirian tanpa gangguan sesiapa...selalunya aku muhasabah diri waktu dekat dekat nak tidur atau pun lepas solat.....aku pujuk hati apa sahaja dugaan dan ujian, Allah bagi sebab Dia sayangkan kita...untuk menguji sejauh mana keimanan kita dan mengajar kita untuk lebih dekat pada-Nya...aku selalu juga ingatkan diri bahawa ujian yang Allah bagi untuk aku sikit sangat berbanding orang lain lagi hebat dan besar dugaannya...sentiasa ucapkan syukur dengan segala yang ada dalam kehidupan kita...insya Allah hati tenang :)

Okey last ialah baca buku motivasi....aku suka masuk kedai buku dan wajib bawa balik satu atau dua buah buku....ni pun ada lagi yang belum habis baca hehe...

Ye la lain orang lain cara dia kan...ada yang suka pergi bercuti, pergi spa, masuk hutan....tapi itu la cara aku....ada lagi cara lain sebenarnya yang aku buat, nak cerita panjang lebar la plak haha...ni pun aku rasa dah cukup panjang....kena masuk kelas aku dulu la ye kita belajar pasal pengurusan stress :)

4 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails