13 July 2014

Jodoh Itu Rahsia Allah

Assalamualaikum...

Meh nak membebel sikit...bukannya membebel kosong saje saje ye ada isi ni :)

Some people said "tu la orang suruh kawin macam macam alasan....kalau tak takde la kena kerja penat penat sebab nak cari duit....sibuk sampai terkejar sana terkejar sini....tu la memilih sangat...kau nak cari yang macam mana lagi tak pasal pasal umur dah lanjut...dan blablabla...."

Mereka yang kahwin lambat tu bukannya tak nak kahwin atau pun menolak....jodoh itu kan rahsia Allah....rasanya tak elok la kita asyik dok tanya orang tu tanya orang ni bila nak kahwin...kalau setakat tanya tu takde la pedih sangat....ni siap tambah macam macam rencah lagi....siapa kita nak persoalkan ketentuan-Nya...

Benda yang sama juga jadi pada aku sebelum kahwin dulu....asyik kena tembak je haha....tapi biasanya orang tembak aku sekali dua je la lepas tu taubat dah tak nak tanya....sebab aku dah sedia peluru siap siap...orang tanya sekali okey lagi bagitau la belum ada jodoh....tanya kali kedua haaaa siap kau aku tembak balik....ye la kalau tak tembak kan soalan yang sama dari orang yang sama akan diulang empat belas ratus kali....penat aihhhhh...tapi takde la aku tembak secara membabi buta....tembak sambil bergurau gelak gelak la kihkihkih...

Dekat dekat nak kahwin tu baru orang tau...nak kata aku ni berahsia sangat pasal hal peribadi tak juga....cuma aku malas nak cerita kat orang kalau benda tu tak tau mana hala tuju lagi kan....apa saja boleh berlaku...dah confirm dah siap semua baru aku buka mulut.... 

Tapi kesian la bagi mereka yang jenis pendam dan jenis tak berani bersuara...orang dok tanya pasal jodoh terus sedih, tertekan, rasa marah, dan sebagainya....tu la kita ni kalau nak bertanya apa apa kena tengok kiri kanan atas bawah....tak semua orang memiliki hati yang sama....cuba la ada perasaan empathy sikit...

Okey jaga perasaan orang....hormat orang kalau nak orang hormat kita...bukan susah pun...bye :)

4 comments:

  1. Btul tu jodoh rhsia Allah. Bila dah kawen tnye bile nak ade anak pulak kan, layan jela.hehehe.l

    ReplyDelete
  2. org melayu mmg camtu kot. terlebih ramah.tambah2 org pompuan mmg suka cakap tanpa fikir dulu akan kesannya. dah kawen org tanya bab anak. dah beranak sorg tanya pulak bila nk tambah. dh cukup sepasang tanya lagi bila nak tambah. errrr...xhabis2

    ReplyDelete
  3. Tu la soalan macam tu memang tak akan habis kan...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails