11 June 2014

Telan Bulat Bulat

Assalamualaikum....

Kenapa ada sesetengah manusia taksub dgn sesuatu berita atau cerita hingga mempercayainya tanpa usul periksa....sedangkan hadis pun ada yang palsu...inikan plak perkara lain...mempercayainya bulat bulat menunjukkan anda bukan seorang yang jenis berfikir dan menyelidik...ini statement umum dari pemerhatian aku la.....contohnya kat facebook saje dah cukup...senang senang je tekan butang share tanpa fikir panjang....lawak pun ada kadang kadang tu haha...

Contohnya guna selimut yang ada kesan air mani menyebabkan seseorang tu boleh mengandung....lepas tu guna pad yang dah lama ada telur lipas menyebabkan ada orang mengandung anak lipas....kalau yang dok sebar tu jenis tak sekolah takpe la boleh dimaafkan mungkin dia tak faham.....dan ada lagi ni pasal agama plak...kalau tak sebar hadis ni kepada dua puluh orang akan terjadi perkara buruk dalam hidup kita...maka berlumba lumba la pakat dok hantar mesej takut kena musibah....walaupun para ilmuwan agama dah berkali kali bagitahu benda tu tak benar....masih ada yang tak nak dengar...

Aku bukan kata sebar mesej pasal agama tu salah....tak salah malah dapat pahala sebab ada kebaikan...yang salahnya bila percaya benda bukan bukan...

Belajar tinggi tinggi tapi malas nak berfikir mencari kebenaran....kalau kita perhatikan banyak la contoh contoh penyebaran artikel artikel yang tak logik dari sudut akal apatah lagi dari segi kajian sains dan agama Islam...tapi ada sesetengah orang suka terima bulat bulat...terus percaya tanpa fikir dan cari sumber yang betul...ibarat letak depan mata semua nak telan hehe...ok tatatatata :D 
 

4 comments:

  1. @ Nurzakiah Hanum
    Thanks singgah sini :)

    ReplyDelete
  2. Betul tuh setuju...kdg kdg org kite nih tlaau taksub...mmg baa agama tuh ok tp x ok nye bile last skali ada ayt menyatakan kalo xsebarkan kpd kwn kwn akan ditimpa musibah...

    ReplyDelete
  3. @ Mimi Azirah
    Tu la so kena la sebar2 kan yang betul :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails