23 June 2014

Minor Surgery Buang Gigi Bongsu

Assalamualaikum...

Selamat pagi dan selamat bekerja di hari Isnin...harap semuanya ceria and no monday blues hokeyyyy :D

Okey kita sambung pasal gigi ye para pembaca sekalian...kalau ada yang ketinggalan boleh baca kat SINI....SINI.....SINI....dan ada lagi di SINI hehehehe...sebelum berlakunya kejadian buang gigi sampai empat posts aku update ye...dan mungkin ini yang terakhir...mungkin ye :)

Okey semalam seperti yang tertulis aku ada appointment dengan dental surgeon di Klinik Pergigian Sungai Besi, jam 10 pagi....dalam jam 9.30 aku gerak ke sana sebab dekat je pun...dalam jam 10 lebih kena panggil masuk dalam....okey rilekssss rilekssss rilekssss hahaha...

Aku sebenarnya suka buat treatment gigi tapi tidak untuk itu.....sakit huaaaa huhu...walaupun belum buat apa apa lagi aku dah boleh rasa kesakitannya...sebelum tu dia cek dulu dan sapu gel kat bahagian gusi dan sekitarnya.....time tu dah rasa kebas sikit sikit kat dalam dan bahagian tepi lidah sebelah kiri....dia biar sekejap dan datang lagi kali ni aku nampak ambik jarum suntikan plak...haaaa itu la yang aku takut kena suntik kat gusi....bahagian tu kan mudah rasa sakit...tersalah gosok gigi pun boleh pedih dan terluka gusi tu apa lagi nak disuntik dengan jarum huhu...masa dia suntik ubat bius tu tangan aku seram sejuk sebab menahan sakit nasib baik tak terkeluar air mata...first tu dia suntik dalam tiga port kot...nasib baik la dia sapu gel dulu kalau tak aku tak tau macam mana la sakitnya kan....dah sapu gel pun masih sakit giler...

Lepas tu dia biar kejap dalam lima minit la lebih kurang dan tanya dah kebas belum....aku cakap dah rasa sikit sikit...ambik jarum dan suntik bius lagi...suntikan bius yang kedua aku dah rileks sebab tak sakit hehe cuma terasa la jarum tu menyucuk....lepas tu biarkan lagi nak bagi bius tu betul betul berkesan...sempat la borak dengan assistant dia yang ada kat situ....assistant doktor tu cakap kalau betul betul kebas pipi rasa bengkak....so aku cubit pipi sendiri pakai kuku hahaha masih rasa sakit...tapi dah rasa la muka bengkak sebelah...

Doktor datang lagi dan tanya dah betul betul kebas ke....aku cakap macam tak kebas sepenuhnya lagi....kenapa aku cakap macam tu??? sebab aku mengharapkan suntikan bius yang ketiga hahaha....tak nak langsung rasa sakit punya pasal kan....yesssss dapat suntikan bius yang ketiga dan aku tak rasa pun jarum tu cucuk kat gusi....lepas tu ambik kau aku rasa pipi aku dah kembung macam ikan buntal...padahal tak pun...berapa kali aku dok pegang pegang pipi...

Tak lama lepas tu doktor tanya dah ready belum....aku terus cakap dah ready....ye la bosan kot dok terbaring je kat situ kan....doktor dah mula duduk kat sebelah, dah ready mulut pun dah nganga time tu...tiba tiba dia bagitau aku "Okey I'll start cutting now. Don't move your head. If u have anything to say, just raise your hand" ....aku terus pejam mata kikikiki....memang dah tak rasa apa apa...yang aku dengar bunyi peralatan dia je...dia potong kat mana pun aku tak tau sebab langsung tak rasa...

Masa nak tarik gigi tu punya la susah sampai sorang pegang mulut nak bagi menten nganga....sorang lagi pegang kepala aku sekuat hati sebab aku boleh rasa...ye la tak nak bagi kepala bergerak kan....gigi aku dah sangkut kat tulang doktor kata sebab tu susah nak keluarkan....dalam hati aku owhhh dah nak tarik gigi ke punya la tak rasa kan...dan potong lagi...buat je la apa apa pun sebab aku memang tak rasa apa apa dah...masa gigi dicabut pun aku tak rasa apa apa...tengok tengok dah keluar sebab dia letak dalam plastik dan bagi kat aku...then terus jahit so mendapat la tiga jahitan dan tiga suntikan bius semata mata kerana gigi bongsu...dia suruh baring rehat kejap kat situ lepas tu baru boleh bangun....

Jadi kos hari tu ialah RM390 sekali dengan ubat....okey la kan...dia bagi ubat tahan sakit, antibiotik, ubat untuk gusi, gel untuk sapu kat gusi, gauze a.k.a kain kasa, dan ubat gigi khas untuk penjagaan gusi...terus balik rumah dan singgah KFC beli mash potato...itu je yang mampu dimakan tu pun letak dalam peti ais dulu nak bagi sejuk...nasib baik suami cuti semalam so dilayan bagai puteri la hehehe...ambik tu ambik ni buatkan air la...letak ais kat pipi la...

Dah hilang ubat bius tu haaaaa ambik kau memang sakit la....tapi makan ubat tahan sakit ok la then tidur...gauze tu kena selalu tukar sebab memang bleeding non stop...aku punya stop bleeding dalam pukul 7 lebih gitu...nasib baik la tak membawa ke hari ni...sebab aku pernah baca pasal minor surgery ni ada yang bleeding sampai dua hari...

Dapat MC hari ni dan esok....Rabu masuk kerja...tapi esok kena datang sana lagi ada check up...kesimpulannya aku berpuas hati :)

P/S: Tak sabar nak tunggu betul betul baik....nak makan puas puas hehe..

3 comments:

  1. Dugaan... Sygnye si bongsu...

    ReplyDelete
  2. gigi bongsu nih skit dia seksa...gigi bongsu sebelah kiri sy bru keluar separuh...mse skit Allah aje tahu kwn suh buat surgery tp sy xnk

    ReplyDelete
  3. @ Maria Firdz
    Sayang si bongsu belum tumbuh penuh dah kena buang hehe...

    @ Mimi Azirah
    Cuba pegi cek kat dentist...tengok apa dia kata...kalau kena buang so kena la wat minor surgery...sakit kejap je hehe..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails