29 April 2014

Aku Rindukan Arwah

Assalamualaikum...

Hari ni genap lapan bulan pemergian nenek tercinta....Seriously I miss her.....

29 Ogos 2013 jam 8.30 pagi aku dikejutkan dengan panggilan dari kakak aku....mengatakan nenek dah takde...Ya Allah apakah ini??? Aku terdiam macam takde perasaan....sebab otak aku macam terhenti seketika....lepas tu la air mata keluar bercucuran sebab sedih sangat...nasib baik aku tak sempat pergi kerja lagi....

Masuk bilik online cek tiket flight....lambat la plak...jam tiga lebih baru sampai Kota Bharu....dok bincang bincang dengan sepupu kat Melaka...so kitaorang decide nak balik dengan kereta je...

Aku terus mandi siap siap nak balik kampung.....suami tak ikut balik sebab kerja dan dia pun tak sempat nak fikir panjang untuk ambik EL hari tu....dengan aku yang rushing nak balik....so aku balik berdua je dengan makcik aku...makcik aku tu dok kat kampung iaitu sebelah rumah aku...dia ada kat sini sebab sepupu aku masuk hospital...

Laju giler kot aku drive....lima jam aku selamat sampai Pasir Mas...tu pun perjalanan tak lancar sangat....ada sangkut sangkut sikit biasa la kalau dah lori berderet kat depan...semua kenderaan gerak macam siput...kalau jalan lancar harus tak sampai lima jam...

Alhamdulillah sempat mengucupnya untuk kali yang terakhir.....tak sia sia la aku pecut bagai nak giler...aku redha je time tu kalau kena saman AES ke speed trap ke...tapi nasib baik tak kena apa-apa....nasib baik aku dah biasa lone ranger ulang alik KL - Pasir Mas masa bujang dulu...esoknya baru husband balik naik bas....

Lepas aku sampai....tatap kejap muka arwah dan kucup....jenazah terus ditutup dan bawa ke masjid untuk solat....Ya Allah aku masih terasa seperti arwah ada lagi sebab masa aku tengok untuk kali terakhir tu arwah macam tengah tidur....wajahnya sangat bersih dan tenang...tak pernah aku tengok wajah arwah setenang itu...

Aku sayang sangat dengan arwah nenek aku tu...sebab arwah lain dari yang lain....penyayang, tegas, dan tak suka membebel...sangat ambil berat pasal keluarga dan cucu cucu....sempat jugak arwah tengok aku kahwin sebelum pergi kan....dan saat-saat pemergiannya juga dipermudahkan oleh Allah SWT....walaupun dah tua tapi arwah masih sihat....takde penyakit....tengah dok makan biskut kat meja...tiba-tiba arwah bangun cakap sesak nafas dan terhuyung hayang terus rebah ke pangkuan makcik yang tengah dok lipat kain...masih sempat bercakap sebut nama anak-anak....ajar mengucap pun arwah masih dengar sebab angguk angguk walaupun suara dah tak keluar....mungkin mengucap dalam hati....tak lama lepas tu terus pejam mata....meninggal di pangkuan makcik....sangat senang cara pemergiannya...mak aku sempat la jumpa sebab rumah dekat je...

Masa hidup semua orang sayang arwah....sebab dia baik sangat....sepanjang aku hidup tak pernah dengar arwah mengumpat atau mengata benda benda yang tak baik....selalu bersedekah dan tolong orang sampai ke akhir hayat....masa hari arwah meninggal ramainya orang datang melawat kat rumah tak putus putus....masa solat jenazah pun ramai di luar jangkaan....masa majlis tahlil selama tujuh hari penuh rumah orang datang....

Semoga arwah tenang di sana Ya Allah....amin..

Al-Fatihah....

7 comments:

  1. al fatihah, ada masa2 memang kita akan teringatkan dan rindukan kepada mereka2 yang telah pergi, lebih2 lagi yang rapat dengan kita...

    ReplyDelete
  2. She will always be there for you. Sabar ye , selalu sedekah Al Fatihah for her. Dia pun rindu Nick.

    ReplyDelete
  3. salam ukhwah: kehilangan mereka yang tersayang memnag amat dirasai..singgah sini klik2 nuffnang missnick..

    ReplyDelete
  4. @ anajingga...
    salam perkenalan...tq singgah sini :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails