16 March 2014

Keyboard Warriors vs MH370

Assalamualaikum...

Hari ni dah masuk hari kesembilan hilangnya pesawat Boeing 777 MH370 milik MAS....apa yang berlaku di sebaliknya hanya Allah SWT sahaja yang tahu....aku yang tak kenal mereka pun rasa sedih dan sebak...apatah lagi kaum keluarga mangsa yang terlibat....macam mana la nasib mereka yang berada dalam pesawat....semoga semuanya dalam keadaan baik...

Hentikan la pelbagai spekulasi....kutuk mengutuk kata mengata...saling menyalahkan antara satu sama lain....saling menuduh...biar pihak yang sepatutnya buat siasatan....kita yang bukan pakar ni diam je la...tunggu hasil laporan...tak payah la dok sibuk nak menambah sekali....

Apabila maklumat tak dihebahkan....ramai yang kata pihak kerajaan sedang sembunyikan sesuatu....kata lembap la itu la ini la....apabila disebarkan kepada pengetahuan umum...pun ada yang kata macam-macam....semua tak kena kan....ada sebab maklumat tertentu tak dihebahkan....cuba la fikir guna akal sikit...mungkin maklumat tu terlalu sulit yang akan menganggu siasatan...

Dan ada yang nak jadi reporter tak bertauliah atau reporter segera...."kawan aku cakap blablabla...." ...."kawan kepada kawan aku dia keje kat KLIA dia cakap blablabla....."....."kawan abah aku punya kawan dia pernah keje kat DCA dia cakap blablabla......"....."pakcik kepada sepupu aku punya kawan dia keje tentera udara dia cakap blablabla....."kawan kepada arwah nenek kawan aku dulu dia pernah keje jadi pramugari MAS kawan dia cakap blablabla....."

Dan ada lagi yang tahap kecerdikan berada level negatif seratus empat belas....boleh plak kata ni sebab co-pilot dia orang kelantan la sebab tu jadi macam tu....siap upload gambar dengan kata cacian dan kutukan melampau...kalau benci sangat kat kelantan tak payah la nak kaitkan dengan benda macam ni....sensitif kot....keluarga mangsa bersedih hilang selera makan nak tidur pun tak lena...kamu sedap je dok kata macam tu sambil makan lamb chop...

Okey nak cakap sikit....kalau setakat dok terbaring atas katil ngadap laptop ngadap henfon ngadap tab ipad segala bagai....kalau setakat dok jadi 'keyboard warriors'....mengutuk mengata memfitnah baik diam la buat malu je....langsung tak membantu apa apa....kalau rasa takde benda nak cakap...diam lebih baik...

Dan lagi satu dalam kita berkata-kata....fikirkan la perasaan ahli keluarga mangsa yang terlibat....jangan sebar berita yang kita sendiri tak tahu kesahihannya....jangan buat andaian sendiri....jangan berhenti berdoa....insya Allah mereka selamat...Ya Allah permudahkan segala urusan mereka....amin..

P/S: Maaf aku sedikit emosi...

4 comments:

  1. iya laaa. kdg2 dorg buat main2 jee..

    ReplyDelete
  2. @ Akmall Razlan...
    main2 sampai tak fikir perasaan orang kan...

    ReplyDelete
  3. @ Wan Maruzen Wan Husain...
    hehe layan je la kak...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails