14 November 2013

Adakala Hati Berbelah Bagi.....

Assalamualaikum....

Adakala hati kita berbelah bagi memilih satu antara dua. Serba serbi dirasakan tidak kena saat diri perlu membuat keputusan yang tepat. Seboleh-bolehnya kita tidak mahu membuat kesilapan yang akhirnya membawa kepada penyesalan.

Hati juga tersepit di saat kita buntu memikirkan jalan keluar daripada sesuatu perkara yang menghimpit. Tidak tahu arah mana yang hendak dituju, apa yang harus dilakukan, dan bagaimana caranya. Jika semua ini berlegar di dalam diri anda, apa yang harus kita lakukan? Kepada siapa harus kita mengadu selepas diri benar-benar buntu? Ya, kepada Dia, kepada Allah yang sentiasa menanti, menunggu hamba-Nya meminta, berdoa kepada-Nya.

Dirikanlah solat sunat Istikharah pada 2/3 malam bagi memohon petunjuk daripada Allah.

"Ya Allah, aku memohon petunjuk daripada-Mu dengan ilmu-Mu dan aku memohon ketentuan daripada-Mu dengan kekuasaan-Mu dan aku memohon daripada-Mu akan limpah kurniaan-Mu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahui segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini (sebutkan.....) adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya dan seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (sebutkan......) mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun, kemudian redhailah aku dengannya".

Post ni aku copy dari sebuah majalah....peringatan untuk diri sendiri dan juga perkongsian untuk mereka yang sudi membacanya...thanks :)


****************************************
Like page MissNick Collection untuk mendapatkan update dan promosi terkini.

Kejayaan memerlukan pengorbanan yang bukan sedikit. Sentiasa tabah dan sabar. Insya Allah segala impian menjadi kenyataan :)

****************************************


2 comments:

  1. kadang2 tu smpai tak boleh nk decide. sbb tak tau mana 1 yg elok

    ReplyDelete
  2. @ Liza Licha...
    tapi kena decide jugak kan...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails