27 October 2013

Survey Art Card Nak DIY Kad Kahwin

Assalamualaikum....

Okey kita sambung update pasal kawin kawin ye...dah lama tak update kan.....seperti yang dirancang dari awal aku nak buat sendiri kad jemputan perkahwinan....nak DIY la kiranya kan....Alhamdulillah berjaya jugak :)

So dalam bulan Februari lepas aku dah start survey materialnya iaitu art card.....sebelum tu ada la jugak survey online tapi rasa macam susah sebab aku tak biasa beli kan....nak tau jugak secara real materialnya tu macam mana kan....jadilah pengguna yang bijak hehe....

Aku survey kat area ofis aku je sebab ada dua tiga buah kedai printing dan stationary.....nasib baik ada....pegang cuit sentuh gosok belek....tengok harga pun ok dengan kualiti....ditambah plak dengan orang kedai tu baik lagi la bersemangat aku nak beli...dia tunjuk satu satu jenis paper yang sesuai untuk buat kad....kualiti layanan penting tau uolsssss....baru la hati terpikat kan...




Ini contoh art card yang aku guna.....Digital Ivory Card....230 gsm....size A4....tak nipis dan tak tebal sangat....aku beli dua paket.....jadi 200 sheets la...

Kad aku memang simple giler la....takdenya nak bermadah pujangga bagai hoho....cukup dengan maklumat majlis....satu keping kertas tu aku bahagi tiga....cetak depan belakang....takde la nak buat kad besar gajah ke kad berlipat ke takde eh....depan tu nama mak ayah...nama pasangan pengantin....tarikh...alamat...dan apa apa yang patut la.....belakang tu map nak ke rumah aku dan aturcara majlis....tapi takde la kosong bodoh gitu je kan...ada la design sikit sikit.....ada warna warna takde la hitam putih je...

Print pun sendiri....potong sendiri....beli sampul dan tadaaaaa siappppp!!! kosnya sangat murah dan menjimatkan....tak sampai 20 sen pun tau....

Nanti lain kali aku cerita proses nak men DIY kad tu ye....dengan menggunakan tulang empat kerat bagaimana aku berjaya menghasilkan kad jemputan kahwin sendiri.....hoiiiii kau tak payah nak drama sangat hahaha bukan susah pun!!!! proses printing iaitu pasang ink kat luar printer untuk penjimatan....tunjuk kad yang aku dah buat...macam macam lagi la....ok byebyebye :D


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails