05 October 2013

Keseronokan Membuatkan Kita Lupa

Assalamualaikum...

Dalam kehidupan kita sama ada kat tempat kerja ke atau tengah lepak sembang kosong dengan kawan kawan kat luar...macam macam pesen perangai manusia yang kita jumpa kan....ada yang ok ada yang sebaliknya...itu la lumrah kehidupan yang kita kena lalui....kalau tak nak jumpa pergi dok dalam hutan atau jangan keluar rumah hehe...

Aku ni bukan la good observer apatah lagi nak menilai manusia....tapi aku memang suka perhati sikap dan tingkah laku manusia ni...kalau baik aku jadikan contoh dan ikutan untuk diri sendiri...kalau tak elok aku jadikan pengajaran dan mintak dijauhkan aku jadi macam tu...

Ada orang terlampau seronok bercakap atau mungkin terlampau marah...atau apa apa je la....sedar tak sedar apa yang diperkatakan tu kadangkala melukakan hati orang lain....menjatuhkan maruah....menghina orang lain...merendahkan kebolehan orang lain...menghina fizikal...menghina pekerjaan....menghina kehidupan yang sedang dilalui....dan sebagainya...siapa kita untuk menghakimi???

Tiada manusia yang dilahirkan sempurna...walau kita berusaha kuat macam mana sekali pun kekurangan itu tetap ada....cuma kita je tak sedar sebab terlampau asyik memandang kekurangan dan kelemahan orang lain....kita terlampau mengangkat martabat diri kita sehingga kita lupa Dia yang di atas....iaitu Allah SWT...

Jangan terlalu negatif terhadap orang lain dan juga kehidupan....jangan cepat bersangka buruk....risau jugak kan asyik dok pandang kain orang sampaikan kain kita terselak pun kita tak sedar.....hummmm mintak dijauhkan :)


2 comments:

  1. Assalamualaikum :)pagi2 terjah sini lagi ^_^
    jemput singgah yee ..http://syiralokman.blogspot.com/2013/10/menjaga-hati-membiarkan-atau-memulihkan.html
    Lebih baik sakit dengan kebenaran daripada gembira dengan penipuan :)
    btw ! tc

    ReplyDelete
  2. Wslm :) orait nanti ai gi singgah ye jap lagi hehe...btw thanks :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails