23 October 2013

Hargai Selagi Ada

Assalamualaikum....

Dalam kehidupan ni kita akan melalui sesuatu masa sekali je seumur hidup.....yang dah berlalu tak boleh diulang kembali walau kita cuba sedaya upaya....masa akan tetap berjalan ke depan...

Bahagiakan la orang yang kita sayang....sekali terlepas saat yang sepatutnya...tak mungkin ia akan berulang kembali....

Sayangilah insan yang banyak berjasa kepada kita.....IBU BAPA....menjaga kita tanpa mengharapkan balasan...membesarkan kita dengan penuh kesabaran....hakikatnya penat tapi tak pernah mengeluh atau merungut....penuhi segala keperluan kita....tunaikan segala kehendak kita.....kepentingannya diletakkan ke tepi....semuanya dilakukan demi kasih sayang.... 

Ketika kecil sehingga berusia 12 tahun....kita seorang anak yang patuh...anak yang baik...anak yang taat kepada kedua ibu bapa.....tapi bila meningkat remaja kita lupa diri....lupa asal kita dari mana....lupa kasih sayang ibu bapa yang menjaga kita.....kita lukakan hati mereka dengan kata kata dan perbuatan kita....

Ya di sudut hati mereka sangat terluka...anak yang dididik dan diharap jadi manusia berguna tetapi sebaliknya yang berlaku.....akibat kalah dengan konflik zaman remaja kita hanyut....terus hanyut hingga sukar untuk berpatah kembali....

Apabila dah menginjak alam dewasa.....kita tersedar seolah olah terjaga dari mimpi ngeri....lihat kembali diri sama ada jadi 'manusia' atau sebaliknya.....kenang kembali zaman sebelum kita hanyut dalam dunia yang 'mengasyikkan'....fikir kembali betapa dalamnya luka hati ibu bapa kita....tiada pelajaran, tiada pekerjaan yang baik, dan tiada apa dalam diri kita yang boleh dibanggakan....yang ada hanya kegagalan hidup....

Adakah kita boleh berpatah balik??? Mustahil. Masa tetap bergerak ke depan....menyesal dah tiada guna...tak mungkin masa lalu menjadi milik kita....mustahil untuk kita kembali ke zaman kanak kanak atau zaman sebelum remaja...apa yang mampu ialah muhasabah diri kembali....perbetulkan segala kesilapan....

Jadi bahagiakan dan hargai insan kesayangan selagi mereka masih hidup....gembirakan hati mereka....dan jadi anak yang baik, taat, dan patuh...tidak lupa sayangi dan hargai diri kita sendiri :)

Kredit gambar blog http://drshafie.blogspot.com/


8 comments:

  1. jangan lupa doakan ibu bapa kita hari2 =)

    ReplyDelete
  2. terima kasih.. :) entri yg terbaik... insyaallah sama2 ya :D

    ReplyDelete
  3. @ piqa da bajitos....
    yup sebagaimana ibu bapa sering mendoakan kejayaan kita :)

    @ faried fred...
    betul betul betul...kembar ketiga upin ipin eh hehe gurau je...

    @ zaza zehra
    insya Allah sama sama jadi yang terbaik untuk agama, ibu bapa dan keluarga :)

    ReplyDelete
  4. yup..betul tu....jangan bila dah xde baru nak menyesal segala kan...anyway, tq singgah blog akak...

    ReplyDelete
  5. @ O'gosh Iskandar...
    welcome akak :)

    ReplyDelete
  6. tak ada marah lah suka je :)

    ReplyDelete
  7. @ faried fred...
    hehe ok good :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails