15 February 2012

Nak Kahwin Ala Retis

Kata dara "Eh aku ni ada diploma / degree / master......mana boleh setakat hantaran 5 , 6 ribu......paling kurang 10 ribu weh.....biar la sesuai dengan level aku buat penat je belajar tinggi2....."

Kata mak ayah "Eh anak saya ni berpelajaran....keje besar plak tu....takkan la nak bagi banyak ni je.....bla bla bla"

Nasib baik tak letak hantaran based on CGPA kan....yang mana dapat 4.00 tu sure la tinggi melambung nilainya....

Anyway I hate this kind of thinking .....dan juga serius geli kelenjar pituitari dengar statement macam ni hahaha....aku pun tak tau la kenapa tapi itu kenyataan ikhlas dari hati hehe ;P

Aku sangat2 tak suka bila orang selalu letak level atau standard dalam sesuatu perkara ni.....kita manusia sama sahaja......bila bab-bab nikah kahwin pun nak berlevel2 berstandard2 seolah-olah dah menyusahkan dan merumitkan benda senang ok.....

Aku bersyukur dapat parent yang sangat memahami.....jenis tak kisah ikut suka korang la setakat mana yang mampu....apa yang penting ialah berkat, majlis sempurna, dan kalau ada duit lebih sikit jangan berkira dengan tetamu bagi la makanan meriah sikit kan hehe ai like.....kakak2 aku pun semuanya hantaran biasa-biasa je walaupun ada degree dan keje gomen.....ada orang mengata tak????? yes of course la mesti ada suara2 berbunyi kan hehehe.....tapi mak ayah aku jenis selamba rock buat tak tau je la lama2 senyap la kan mulut orang ni.....baik ambik tau hal-hal kenduri, lauk-lauk dan makanan untuk tetamu cukup ke tak....dan benda-benda yang sepatutnya kan hehe.....

Aku masih ingat lagi pesan mak aku "korang tak akan kaya dengan duit hantaran ni.....kalau nak kaya keje rajin2 kumpul duit sendiri jangan dok harapkan duit orang.....lain la kalau duit hantaran tu berjuta-juta boleh makan 7 keturunan berbaloi gak....jaga rezeki yang ada biar berkat itu penting".....

Apapun kita kena rujuk balik tujuan pernikahan itu.....insya Allah tidak akan tersasar dan terikut-ikut orang......jadi diri sendiri tanya hati setakat mana yang kita mampu......kalau berkemampuan tak salah nak mahal-mahal sampai 10 juta pun.....orang kata ukur baju di badan sendiri......kalau tak sedar ukuran badan nanti diri sendiri yang merana.....

Ye la kadang-kadang kesian jugak kan terutama bagi pihak lelaki sampai pening kepala berhempas pulas semata-mata untuk duit hantaran.....ada yang sampai takut nak kawin......yang perempuan pun sama semata-mata nak majlis grand ala-ala retis sanggup ni bergolok gadai, dok pening sana pening sini huhhh macam-macam la....

Ok mesti ada yang kata ala sekali je seumur hidup apa salahnya berhabis untuk hari penting kita......tapi tapi tapi kan....ada terfikir tak untuk kehidupan selepas kahwin tu macam mana......lagi banyak nak pakai duit tau......mana lagi penting????? diulangi sekali lagi KALAU MAMPU TAKDE MASALAH.....orang nak mengata biar lah orang mengata...bukan lama pun nanti dah penat senyap la diaorang.....ini pasal kehidupan kita.....kalau kita susah ada ke orang nak tolong bagi duit........

Aku pun pernah dikata, dikutuk sebabnya aku cakap tak kisah pasal tu......apa yang penting sah jadi suami isteri, ada majlis simple tapi meriah, dan tetamu gembira.....itu dah cukup bermakna bagi aku......"hey kau tu berpelajaran....keje best plak tu....letak la mahal sikit"......ada aku kisah korang nak cakap apa.....kita manusia semua sama je la....ke ada manusia yang ada tanduk??? ini jawapan aku "hey aku yang nak kawin bukan korang ok....nak ala-ala retis meh sini bagi duit sekepok kat aku boleh aku kenduri 7 hari 7 malam retis pun kalah....aku keje nak hidup senang simpan la duit sendiri"......huahuahua tapi takde la aku jawab macam tu....aku senyum je la malas nak bertekak....lantak!

Aku yang aku harapkan ialah lelaki tu boleh jadi pemimpin dalam rumah tangga.....boleh bimbing aku dan anak-anak.....jadi teman dikala duka....boleh jadi kawan untuk gelak ketawa dan bercerita macam2 perkara......memahami....ada pengetahuan agama.....boleh imamkan solat.....pandai mengaji Quran......sebab kita nak hidup bahagia, hidup tenang dengan penuh kasih sayang.....insya Allah panjang umur nak kekal bahagia sampai ke tua, sampai akhir hayat....


Entry ini ditulis berdasarkan pemerhatian aku terhadap sekeliling......dari pembacaan tentang masalah-masalah yang dihadapi oleh mereka yang nak berkahwin.....harap takde sape yang terasa atau kecik hati ok....ini kenyataan.....peace ^_^

Sekian.


9 comments:

  1. Assalamualaikum.
    Saranan saya, sesiapa yang hendak berkahwin nanti sila jemput ustaz untuk buat sedikit tazkirah dan ceramah kesedaran dari kita mengupah Dj atau kugiran..Sekurang-kurang, kita boleh muhasabah diri. Dari menunjuk mewah kahwin sehebat anak raja *(ini adalah komen kpd umum), bab hantaran pun biarlah berpada..asal dua2 suka dan ounya bajet.. bole saja .

    ReplyDelete
  2. haha, khawin punya cerita ... kumpul la duit banyak2 ya :))

    ReplyDelete
  3. @ PCL

    Wslm....ok jugak tu kan....ada jugak faedah dr membazir tak tentu hala....semua orang kat situ dapat dengar dan ambik pengajaran.

    @ miSs tyNa

    hehehe itu la kena kumpul duit untuk kehidupan selepas kawin tu ;P

    ReplyDelete
  4. mintak la hantaran tinggi2..jap lagi tkde laki masuk minang..jadi la anak dara smpai ke tua..padan muka..keh3

    ReplyDelete
  5. @ Discrim

    hahaha tau takpe....kan dok merenung nasib....salah sape???? diri sendiri jugak....

    ReplyDelete
  6. Kalaulah semua orang berfikiran macasm missNick ni...

    Mungkin gajala sosial pun berkurangan. Iyalah, anak2 nak kahwin, mak bapak sibuk letak hantaran ikut gred. Sudahnya, terjadilah masalah...

    ReplyDelete
  7. hehehe ye la sy ni jenis fikir mudah2 je....sebab kawin tu senang tp org yg buatnya jadi payah :)

    ReplyDelete
  8. paling berkat adalah perkahwinan paling sikit belanja nya..

    ReplyDelete
  9. @ Nizam Ijam

    yesssss tepat sekali :).....tapi kebanyakan org zaman sekarang susah nk fikir dh semua tu....yg difikir hanya pandangan masyarakat sekeliling.....kalau semua boleh renung kembali tujuan asal kan takde masalah....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails