18 January 2011

Sob......Sob......Sob...........

Sob......Sob......Sob...........

Jangan fikir bukan-bukan ye....aku bukan tengah sedih sebab gaduh ngan boipren ke apa....atau dengan kata lain bukan dalam mood bersedih....

Aku kena selsema.....uwaaaaaa benda yang paling aku tak suka....hidung dah merah, sakit kepala, bersin dah macam halilintar, dan teman terbaik aku sekarang adalah sekotak tisu untuk menahan titisan-titisan cecair yang tak sepatutnya keluar hahaha....


Ni nak sharing mering petua orang dulu-dulu cara untuk hilangkan selsema....aku ambik kat pakcik google tadi....

"Langkah awal yang perlu dilakukan supaya selsema anda tak melarat adalah banyakkan meminum air kosong. Kurangkan juga pengambilan makanan berminyak serta makanlah makanan yang mudah dicerna. "

Selepas itu, ia boleh disusuli dengan dua petua hilangkan selsema di bawah. Masing-masing adalah kaedah rawatan selsema untuk orang dewasa dan juga bayi (atau anak anda).

Bagi anda yang telah dewasa, ikutilah langkah berikut:

1. Ambil beberapa batang sirih dan lap agar ia bersih.

2. Hancurkan batang sirih tadi sehingga ia mengeluarkan lendir.

3. Sapukanlah lendir tu kat hidung anda.

4. Ia bertindak melegakan selsema dan hidung anda yang tersumbat sebelum ni.

Lakukan langkah-langkah di atas setiap hari sehinggalah selsema anda sembuh sepenuhnya.

Cara yang pertama tadi tu je yang mampu aku ikut sekarang....yang kedua tu huhuhu mana nak cari pokok sirih kat kolumpo ni...kalau ada pun aku tak berapa nak rajin hehe....paling senang pegi klinik ambil ubat selsema dan yang sewaktu dengan doktor ok....

16 January 2011

Makanan Terbaik Untuk Anak Anak

Anak-anak adalah amanah Allah yang perlu dijaga dan dibelai dengan sepenuh kasih sayang. Bukan sekadar tempat tinggal, keperluan yang baik diperlukan, pemakanan adalah satu faktor yang amat penting untuk mengukuhkan kesihatan, menampung pembesaran, dan memenuhi keperluan untuk melakukan aktiviti fizikal.

Kanak-kanak perlu makanan untuk membesar dan menjalani proses pembesaran yang sihat. Pemakanan yang sihat dan baik akan mempengaruhi pembentukan minda mereka, selain turut menyumbang kepada berlakunya kekurangan berat badan.

Antaranya lapan makanan terbaik dunia yang penuh dengan khasiat dan memberi kebaikan kepada tumbesaran anak-anak yang disebut dalam Al-Quran dan menjadi sunnah Rasulullah.

1. Delima
Buah delima adalah salah satu buah yang terdapat di dalam syurga yang kaya dengan unsur zat besi. Zat besi berperanan untuk proses pembinaan darah merah. Kekurangan zat besi boleh menyebabkan penyakit anemia. Ia juga mempunyai kadar antioksidan yang paling tinggi di antara buah-buahan yang lain. Buah delima mengandungi potassium yang besar isipadunya, selain daripada mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, sodium, vitamin A, B1, B2, B3, dan C. Bertindak bersama sodium, potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga detak jantung agar tetap normal. Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga meningkatkan kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur, mencegah edema, dan mengurangkan kadar gula di dalam darah. Buah delima juga dapat menghilangkan rasa letih otot dan menguatkan jantung.

2. Kurma
Kurma mempunyai khasiat yang banyak dan menjadi makanan utama Rasulullah S.A.W. Diceritakan oleh Jumaah bin Abdullah yang disampaikan oleh Marwan yang mendapat berita daripada Ibnu Hashim bahawa Amir bin Saad mendengar bapanya meriwayatkan Rasulullah bersabda: "Sesiapa yang memakan tujuh biji tamar "Ajwah" dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu." Unsur zat besi dan kalsium yang terdapat di dalam buah kurma adalah unsur yang paling tinggi dalam membentuk susu ibu. Bagi ibu-ibu yang mempunyai masalah kekurangan susu, maka dengan memakannya dapat menggalakkan pertambahan kandungan susu. Ianya juga berperanan dalam pertumbuhan kanak-kanak damit dan pembentukan darah dan sumsum tulang. Antara kajian lain yang dijalankan membuktikan bahawa kurma antara makanan yang paling pantas diproses sebagai bekalan tenaga. Kurma tersebut akan segera dibakar dan ia akan disalurkan ke bahagian anggota lain dan otak.

3. Madu
Madu adalah makanan yang mengandungi aneka zat makanan seperti karbohidrat, protein, asid amino, vitamin, mineral, dekstrin, pigmen tumbuhan, komponen aromatik, dan antibiotik. Kandungan karbohidrat dalam madu adalah yang tertinggi di antara produk-produk ternak yang lain seperti susu, telur, daging, dan mentega. Madu adalah dua penawar yang disebut di dalam al-Quran dan Hadith. Firman Allah: "Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat penawar yang menyembuhkan bagi manusia." Surah An-Nahl ayat 68-69.

4. Za'faran / Saffron
Dalam kitab Tibbul Imama A'li, Saiyidina Ali menyatakan: "Sesiapa yang mengambil sebahagian Za'faran tulen dan Su'dun satu bahagian dicampurkan dengan 'Asal (madu) diminum sebanyak dua sudu setiap hari, maka dia dikagumi tentang ingatannya sehingga dituduh melakukan sihir." Za'faran sangat kaya dengan vitamin B1 dan B2 (Riboflavin & Tiamin) dan dapat membantu menyempurnakan proses penghadaman, menguatkan ingatan, merawat anemia, mengawal tekanan darah dan kolesterol, mengurangkan risiko serangan sakit jantung, mengurangkan keletihan, sembelit, bisa-bisa sendi, penenang, dan juga peransang tenaga batin. Pengambilan secara tetap minuman ini pada setiap hari akan membolehkan tubuh untuk membina daya ketahanan menghadapi pelbagai penyakit seperti asma dan demam biasa. 

5. Buah Tin
Menurut Imam Ibn Qayyim Al Jawziyyah, buah tin memiliki banyak khasiat antaranya dapat mengurangkan penyakit sesak nafas, membersihkan hati dan limpa, menghilangkan kahak yang berkumpul serta memberi khasiat yang baik kepada tubuh badan dan sebagai satu langkah pencegahan untuk melawan racun di dalam badan. Nabi Muhammad SAW juga pernah bersabda, "Sekiranya aku katakan, sesungguhnya buah yang turun dari syurga, maka aku kata, inilah buahnya (tin), sesungguhnya buah syurga tiada keraguannya." Selain itu, ia juga dikenali sebagai bahan pelancar (laxative), penahan sakit, dan unsur perkumuhan air kencing (diuretik). Buah tin tidak mengandungi garam, lemak, dan juga kolesterol tetapi ia mengandungi lebih tinggi kandungan galian yang lain seperti kalium, serat, dan zat besi.

6. Habbatus Sauda'
Habbatus Sauda' mempunyai esktrak yang dijadikan sebagai terapi untuk mengaktifkan enzim adenylylclase yang bertanggungjawab terhadap perubahan spesifik dalam peringkar-peringkat usia. Ia mempunyai 1001 kebaikan seperti sabda Rasulullah: "Tetaplah kamu dengan Habbatus Sauda' kerana padanya terdapat penawar bagi segala penyakit kecuali As-Salam (mati)." Hadith Riwayat Bukhari Muslim.

7. Minyak Zaitun
Minyak zaitun bertindak sebagai penambah zat makanan, mencuci dan membaik pulih perut dan menjadi penawar racun. Ia akan membantu pesakit gastrik dan juga yang mengalami kegagalan fungsi buah pinggang. Jika minyak zaitun diambil sebagai sapuan luaran, ia bertindak sebagai pelicin dan pelembut kepada kulit yang mengalami ekzema dan psoriasis seterusnya dapat meremajakan kulit. Menurut Tarmizi dan Ibn Majah, Nabi Muhammad SAW bersabda, "Makanlah minyak zaitun, dan sapulah kulitmu dengannya kerana ia datang dari pohon yang diberkati." Minyak zaitun juga mengandungi asid lemak tidak tepu yang dikelaskan sebagai "monounansaturated" yang mampu merendahkan kolesterol berbahaya di dalam darah.

8. Kismis
Kismis dapat menguatkan jantung, menghilangkan penyakit, menghilangkan panas, dan memulihkan kesihatan jiwa. Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpa penyakit kecuali kematian." Biasakanlah memakan kismis kerana kismis dapat menghilangkan kepahitan (hempedu / cairan kuning), menghilangkan lendir, menyihatkan badan, membaguskan rupa, menguatkan saraf, dan menghilangkan letih. Kismis juga dapat meningkatkan keupayaan untuk menghafal.

Sumber: Majalah Nur

 

13 January 2011

5 Sumber Makanan Cegah Sakit Sendi

Macam biasa la aku ni sambil-sambil online belek majalah....tengok apa-apa yang patut dan menarik untuk dikongsi di blog ni....tiba-tiba tingggggg terpandang artikel ni 5 Sumber Makanan Cegah Sakit Sendi....mana yang ada penyakit sendi tu elok la baca ye hehe.....yang tak ada penyakit ni pun kena baca jugak untuk pengetahuan ye....aku yang muda ni pun kadang-kadang ada jugak sakit sendi maklum la nak buat macam mana tahap kerajinan untuk bersenam tu tak berapa nak tinggi sangat huhuuu...

1) Strawberi
Buah ini baik untuk sendi kerana ia kaya dengan vitamin C. Menurut beberapa kajian, vitamin C boleh mencegah perkembangan sakit sendi dan penipisan tulang rawan. Sumber vitamin C yang lain yang boleh anda dapatkan adalah dari buah oren, paprika merah, dan sebagainya.
-haaaa ini pandai-pandai la korang cari ye....kat pasaraya banyak tapi kalau tak ada sila pergi petik sendiri kat Cameron Highland ye....

2) Minyak Zaitun
Sendi anda pasti akan menyukai minyak ini kerana kandungan polifenol di dalamnya boleh membantu mengurangkan peradangan di dalam tubuh.
- baca betul-betul ye minyak zaitun....jangan sampai ada yang tertukar dengan minyak sawit...

3) Ikan Salmon
Ikan salmon merupakan sumber vitamin D dan omega 3. Bila tubuh anda kekurangan vitamin D seperti kebanyakan orang dewasa pada umumnya, perbanyakanlah pengambilan vitamin ini untuk membantu meredakan rasa sakit pada sendi. Tambahan pula, omega 3 diyakini baik untuk kesihatan tubuh kerana sifat anti-inflamasi.
- ikan salmon ni boleh didapati kat pasaraya...psttttt jangan tanya pakcik atau abang yang jual ikan dengan van tu memang tak ada la ye...

4) Teh Hijau
Minuman ini mengandungi zat antioksidan yang dikenali sebagai katekin iaitu zat anti-inflamasi yang mampu melambatkan kerosakan tulang rawan pada penghidap arthritis.

5) Sayuran Hijau
Perbanyakan makanan sayuran hijau di dalam menu anda seharian kerana ia baik untuk sendi dan membantu meredakan peradangan. Sayuran hijau kaya dengan vitamin K, iaitu nutrisi yang dinilai mampu mencegah osteoarthritis.

Sumber: Mingguan Wanita

06 January 2011

8 Tip Keusahawanan

1) Bisnes Sendiri
Ramai yang menyimpan hasrat untuk melakukan bisnes sendiri dan rata-rata daripadanya ingin bermula secara kecil-kecilan. Namun impian itu berkubur begitu sahaja. Impian hanya tinggal kenangan. Alasannya, bagaimana hendak memulakannya? Mungkin ini disebabkan semangat tidak begitu kuat untuk memulakannya. Tapi bila semangat itu akan tiba? Jadi, bertindaklah sekarang!

2) Minat
Tentukan minat dan kepakaran. Tanya pada diri sendiri, apakah kecenderungan minat dan kepakaran yang anda miliki? Apabila sudah mengenal pasti, sesuaikan pula dengan kehendak pasaran dan juga permintaan. Sebagai contoh jika anda suka membeli secara online, anda boleh menukar minat itu kepada peluang yang boleh menjana pendapatan.

3) Sumber Modal
Ramai usahawan yang memberi nasihat agar tidak melakukan pinjaman bank untuk memulakan perniagaan. Sebaik-baiknya cuba simpan modal bagi memulakan perniagaan anda. Anda boleh memulakan bisnes kecil-kecilan misalnya hanya dengan RM1000. Yang penting mulakan dengan apa yang anda ada. Lama-kelamaan angka itu akan bertambah.

4) Buat Penyelidikan Sempurna
Selagi tidak membuat penyelidikan, anda tidak boleh memulakannya kerana anda sendiri tidak pasti tentang permintaan pasaran, selok belok bisnes tersebut dan sebagainya. Jadi, pastikan anda mengkaji terlebih dahulu. Apabila sudah benar-benar pasti, nekad buat keputusan dan bertindak tanpa rasa ragu-ragu lagi.

5) Sasaran Yang Tepat
Apabila anda sudah mendapat gambaran yang jelas tentang bisnes yang bakal anda jalankan dan sasaran yang ingin dicapai, ia akan membantu anda untuk melaksanakannya langkah demi langkah. Minda anda sudah pun tahu apa langkah permulaan dan langkah seterusnya yang perlu dilakukan. Mental dan fizikal sama-sama bekerja ke arah matlamat dan sasaran.

6) Realistik
Setiap bisnes yang anda lakukan perlukan matlamat yang jelas, realistik iaitu perkara yang boleh anda capai dan lakukan. Sebagai contoh, agak mustahil jika anda meletakkan sasaran RM500,000 perlu dicapai dalam tempoh 6 bulan (jika bisnes kecil-kecilan). Jika anda sememangnya buta IT (tidak tahu langsung tentang perkembangan berkaitan), sudah tentu agak sukar untuk anda memulakan bisnes secara online.

7) Sentiasa Bersedia
Halangan dan cabaran dalam apa jua perkara yang dilakukan pasti ada. Jadi kita tidak boleh terlepas daripadanya. Cuma bentuk cabaran dan cara kita berdepan yang membezakannya. Bisnes sendiri juga ada halangan walaupun ia dilakukan dari rumah misalnya gangguan menguruskan masa, disiplin dan sebagainya. Untuk sukses kita tidak boleh patah semangat.

8) Kenal Siapa Pelanggan
Anda pasti mengenal pasti siapa yang akan membeli produk anda. Jika tidak tahu siapa pembeli, bagaimana hendak menjual? Jadi anda perlu merangka strategi untuk memasarkan produk anda kepada sasaran yang betul.


Sumber: Buku Jana RM Dari Rumah tulisan Masayu Ahmad, terbitan Oasis


01 January 2011

Selamat Tahun Baru 2011

Happy New Year 2011...yahuuuuu!!!!! Pejam celik pejam celik cepat betul masa berlalu...tiba-tiba dah melangkah masuk ke tahun 2011....good bye 2010........

Alamak tahun dah bertukar....maknanya umur aku pun ikut serta bertukar ni huhuhu....oh tidak!!! Helloooo muda lagi ok...diulangi muda lagi....full stop.

Tapi korang jangan tanya apa azam tahun baru aku ye....sebab aku tak pernah berazam setiap kali masuk tahun baru....Hari-hari aku berazam nak jadi yang terbaik, majukan diri, nak kembangkan kerjaya, dan berusaha capai segala impian aku...Apa yang aku dapat sekarang ni adalah lahir dari azam aku setiap hari....Setiap hari berazam maka setiap hari kita akan rasa semangat untuk dapatkan apa yang diingini...

Actually rasa agak sedih jugak la meninggalkan tahun 2010 ni sebab banyak betul kenangan pahit manis dalam kehidupan....tahun start bisnes sendiri secara serius dan sepenuh masa...tahun susah dan senang, banyak cabaran serta mengajar aku erti hidup yang sebenar...

Apa pun aku gembira sangat dengan kehadiran 2011 sebab banyak perancangan yang perlu dilaksanakan....Wahhhh tiba-tiba rasa macam ada satu semangat baru....Apakah itu????????????? Tunggu.............

Hehehe ok jumpa lagi....bye ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails