31 December 2010

Tidak Perlu Ikut Status

Okey ni aku nak share sedikit tips tentang perkahwinan oleh Hushim Salleh iaitu seorang pakar motivasi dan kaunselor perkahwinan....korang kenal tak??? ala ada pernah keluar kat rancangan televisyen...

Isunya ialah tentang jumlah wang hantaran mengikut status...mengapa begitu jadinya sehinggakan untuk berkahwin pun perkara ini menjadi perkiraan....kalau kita tengok sekarang kan status selalu dikaitkan dengan kaum wanita....ia seiring dengan peningkatan jumlah wanita yang berpendidikan tinggi, berjawatan tinggi, dan pendapatan lumayan berbanding lelaki....

Don't talk too much!!! Cepat la senaraikan apa tipsnya :D

1. Jangan berdebat mengenai hantaran, sebaliknya berbincanglah dengan baik dan waras demi kebaikan semua.

2. Elakkan ukur nilai hantaran ikut kelulusan, pangkat anak-anak. Jangan terlalu memikirkan cakap-cakap masyarakat sekeliling, sebaliknya fikirkan mengenai anak-anak.

3. Anak-anak gadis perlu berani melahirkan pendapat mereka namun dengan cara yang baik.

4. Jika takut bersuara, sampaikan pendapat itu kepada keluarga terdekat yang boleh bertindak sebagai orang tengah.

5. Berdoa dan solat hajat memohon agar segalanya berjalan lancar.

 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails