07 June 2010

Prinsip Perniagaan Cina

Tadi masa tengah dok cari-cari info pasal bisnes aku terjumpa 1 post yang menarik minat aku kat blog seseorang...post ni dah lama tahun 2006 tapi apapun aku nak kongsi jugak kat sini dengan semua orang dan juga sebagai peringatan untuk diri aku sendiri...

Dari buku Aw Wan Seng, seorang muallaf:-
Jangan terlalu cepat berbelanja dan bergaya, biar stabil dahulu baru tukar kereta. Kalau ikut Islam, bersederhanalah walaupun kaya. Ambil dunia tapi jangan cinta dunia.

Jangan kedekut bagi angpow (kalau org islam sedekah/zakat/infaq). Orang Cina percaya bila beri wang dapat wang…begitu juga orang Islam, bagi derma, Allah ganti, zakat menyuburkan harta dan membawa berkat.

Jangan putus asa...Biar rugi atau jatuh dalam bisnes, yang manis itu bila dapat bangun kembali (begitu juga dalam Islam, putus asa adalah satu dari perkara yang boleh membatalkan iman).

Pengasas Jobstreet juga seorang Cina. Jobstreet.com tidak balik modal sehinggalah 6 tahun beroperasi. Prinsipnya bisnesnya - buatlah sesuatu yang boleh menolong masyarakat. Dalam contoh Jobstreet, tolong orang cari kerja yang dia suka dan minat. Katanya hasil dan pulangan akan datang kemudian…Buat baik dan ikhlas, Allah akan balas dengan pelbagai kebaikan.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails